Samenstelling

"Wat is er dan zo speciaal aan die rubbertrack ?" hoor ik je denken. Aan de buitenzijde zie je uiteraard enkel rubber, een speciale compound met zuiver natuurrubber [1] (in het geval van onze tracks). In het rubber ingegoten, zitten dan nog een aantal stalen schakels [2], inserts genoemd, waarover de onderrollen bewegen. Aan beide zijden van die inserts loopt nog eens een lange staaldraad [3]. De nokken [4] voorkomen dat de rubbertrack afloopt, terwijl de sprocket om de bussen [5]

in grijpt en tractie levert.De staalkeuze van de inserts bepaalt hoe slijtvast je rubbertrack is, tevens hoe breder de inserts, des te steviger de track wordt. Smallere inserts gaan snel uit het rubber scheuren. De staaldraad zorgt ervoor dat je rubbertrack minder snel uitrekt. Zo loopt er in onze tracks van 300mm breedte, 2x een staaldraad van 4mm die 20 windingen maakt doorheen de lengte van de rubbertrack.

Een rubbertrack voor elke toepassing

Waarschijnlijk heb je wel al eens gehoord van shortpitch, longpitch en anti-vibratie tracks. Maar laten we beginnen bij het begin : de afmetingen van een rubbertrack. bvb. 450 x 83,5 x 76

450 = de breedte van de rubbertrack, in mm

83,5 = de steek, van nok tot nok, in mm

76 = het aantal nokken

En die shortpitch en longpitch dan ? Dat is de 'korte steek' en 'lange steek' van een rubbertrack. Normaal gezien zijn de steek en aantal nokken omgekeerd evenredig, een dubbel zo lange steek resulteert in de helft van het aantal tanden (en omgekeerd).

Zo zal een graafmachine op de longpitch track heel onrustig rijden, doordat de onderrollen steeds tussen de nokken 'vallen'. Een shortpitch rubbertrack geeft de machinist al heel wat meer comfort tijdens het rijden, de onderrollen 'vallen' veel minder tussen de nokken in. Maar wil je écht comfortabel rijden, dan heb je de anti-vibratie tracks nodig, door de trapeziumvormige nokken, lopen de onderrollen vloeiend van de ene nok op de andere. Zo kunnen trillingen tot 75% verminderd worden.

Echter, een anti-vibratie rubbertrack zal sneller materiaal ophopen tussen de nokken. Doordat de ruimte tussen de nokken zo gering wordt, kan aarde, steen, puin... moeilijk er tussen uit geperst worden door de sprocket wat dan weer de stress en de slijtage op de rubbertrack verhoogt.

Krijg je al keuzestress ?

Een rubbertrack is meer dan wat rubber alleen, het prijsverschil zit altijd verborgen aan de binnenzijde van de rubbertrack. De gebruikte materialen bepalen de prijs en de levensduur maar vooral ook de toepassing. Gebruik een anti-vibratie rubbertrack als je overwegend op verhard rijdt. Kies voor een standaard short/long pitch rubbertrack als je veelal op onverharde ondergrond of steenpuin werkt. Zo is er voor iedere toepassing de geschikte rubbertrack beschikbaar !

Wenst u méér info of prijs over onze rubbertracks ? Contacteer ons op T. 056 68 80 24.

Bron: Verhoeven BV., Maarheeze

 

www.delmote.be maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u expliciet akkoord met het gebruik van deze cookies.